Menu Sluiten

Aanpassingen aan de Keverdijk

Eind 2023 hebben hebben leden van de Werkgroep Verkeer en 2 vertegenwoordigers van de bewoners van de straat Keverdijk een gesprek gehad met ambtenaren en 2 wethouders van Gooise Meren. Onderwerp van gesprek was een voorstel dat tijdens de bijeenkomst van geïnteresseerde bewoners van de straat Keverdijk en de Werkgroep Verkeer was opgesteld.

Dit voorstel had als doel te komen tot aanpassing van de tijdelijke drempels die, deels voor behoorlijke overlast zorgden, maar deels ook niet volledig voldeden aan de doelstellingen. Tijdens dat gesprek in december werd toegezegd dat er half februari een reactie van de gemeente zou komen. Het is iets later geworden, maar begin maart waren vertegenwoordigers van de Werkgroep Verkeer en van de bewoners weer op bezoek bij de Gemeente.

Het was een verrassend positieve bijeenkomst.

Het voorstel van de “Keverdijkgroep” is in zijn geheel positief ontvangen, globaal uitgewerkt en doorgerekend zodat duidelijk werd wat de kosten daarvan ongeveer zouden zijn.
Deze kosten zijn gezet naast een potje geld dat door het college van B&W beschikbaar was gesteld en er bleek nog behoorlijk wat geld over. Daarmee is men aan het rekenen gegaan en heeft ook de subsidiemogelijkheden van de provincie daarbij meegenomen. En daar is uitgekomen dat het misschien mogelijk zou zijn om helemaal geen tijdelijke maatregelen te nemen maar meteen voor definitieve oplossingen te gaan.

In de definitieve oplossingen is gekeken naar het “steiler” maken van de bestaande plateaus, het uitbreiden met echte drempels i.p.v. de kunststofdrempels en het toevoegen van plateaus op plaatsen waar ze nu nog ontbreken, bijv. de Anne Meurstraat en de Kol. Michaelstraat. Hoe dit verder in detail wordt ingevuld wordt uiteraard bepaald in overleg met de bewoners.

Onze vraag was, hoeveel tijd gaat de definitieve oplossing kosten in vergelijking met de tijdelijke. Maar voor beide opties is de doorlooptijd even lang, langer dan we gehoopt hadden. Maar procedures, inspraak en participatie, en de agenda van wethouders en raad bepalen onder meer de snelheid.

Het zal zeker tot half 2025 duren. Voor de subsidie moet alles in ieder geval voor 31-12-2025 klaar zijn. Dat is dus een harde einddatum.

Gezien het bovenstaande en in overleg met het bestuur van het Buurtplatform hebben we voorgesteld dan meteen voor de definitieve oplossing te gaan. We hopen dat daarmee de overlast afneemt en de veiligheid toe. Bijkomend voordeel is dat de straat maar één keer op de schop gaat.

Zodra er meer te vertellen is hoort u uiteraard weer van ons.